یکی از آداب و مراسم باستانی ایرانیان کهن که تاکنون نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده، مراسم چهارشنبه‌سوری است.

نقره‌داغ قانونی آتش‌افروزان

این جشن در فرهنگ ایرانیان به عنوان مقدمه عید نوروز است که همواره در طول تاریخ قبل از فرا رسیدن سال نو برپا می‌شود. برگزاری مراسم چهارشنبه سوری به این صورت است که در آخرین روزهای سال و در زمانی که مردم به فکر تدارک برنامه‌های عید نوروز هستند، شهروندان ایرانی به ویژه جوانان از لحظه غروب آخرین سه‌شنبه سال در کوچه‌ها و خیابان‌ها آتش روشن می‌کنند و با گفتن شعر معروف و مخصوص چهارشنبه سوری از روی آتش می‌پرند. در ایران باستان در شب چهارشنبه سوری، مراسم مخصوصی را انجام می‌دادند که یکی از آن مراسم بوته افروزی بوده است.این رسم کهن به دلیل ۱- عدم فرهنگ سازی صحیح ۲- سهولت دسترسی افراد جامعه به انواع مواد محترقه ۳- عدم تدارک و پیش‌بینی محل و مکان‌هایی ایمن همراه با تدابیر نظارتی جهت برگزاری مراسم چهارشنبه سوری؛ به‌شکل نابهنجاری برگزار می‌شود و متأسفانه همچنان در کشورمان درحال قربانی گرفتن است. این ناهنجاری‌ها تا به‌حال جان بسیاری از هموطنان را گرفته و عده زیادی را دچار نقص عضو و معلولیت کرده است. اما قانون برای این سالبان امنیت و آرامش مردم چه مجازاتی را در نظر گرفته است؟

۷۴ ضربه شلاق برای برهم‌زنندگان نظم عمومی

 تعرض به حقوق دیگران در شرع اسلام و در قانون مذموم است، به همین جهت قانون‌گذار در ماده ۶۱۸قانون مجازات اسلامی مقرر کرده هرکس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیرمتعارف یا تعرض به افراد، موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی شود یا مردم را از کسب‌وکار باز دارد به حبس از سه ماه تا یک سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

رفتارهای مجرمانه این ماده، شامل «هیاهو» (سرو صدا و فریاد)، «جنجال» (هیاهو و همهمه)، «حرکات غیرمتعارف» و «تعرض به افراد» در صورتی‌که منجر به آسیب روحی، جسمی و هتک حیثیت شود، موجب پیگرد قانونی است. به‌عبارتی صرف انجام چنین رفتارهایی مرتکب را مشمول ماده مورد بحث نخواهد کرد؛ زیرا، قانون‌گذار حصول جرم را مقید به دو شرط «اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی»   یا «باز داشتن مردم را از کسب و کار» عنوان کرده است.

۶ ماه حبس برای فروشندگان مواد محترقه غیرمجاز

برپایه ماده ۱۲۲قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز هرکس به شکل غیرقانونی و غیرمجاز مواد محترقه و شوک‌دهنده‌ها (شوکرها) را خریداری، نگهداری و حمل کند یا مبادرت به توزیع و فروش آن‌ها کند یا معامله دیگری با آن‌ها انجام دهد، به حبس از ۹۱روز تا ۶ماه محکوم خواهد شد.

همچنین براساس تبصره ماده ۱۲قانون فوق خرید و حمل مواد محترقه غیرمجاز که برای جشن‌ها و مراسم استفاده می‌شود، مستوجب جزای نقدی از ۵۰۰ هزار تا ۱۰میلیون ریال است. بنابراین حسب قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز و نیز مواد ۶۱۸ و ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی خرید و حمل اقلام انفجاری، آتش‌زا و ترقه‌های غیراستاندارد و اخلال در نظم و آسایش و آرام‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ش عم‍ومی دارای وصف مجرمانه است و قابلیت تعقیب کیفری دارد.

سردار رحیمی رئیس پلیس تهران نیز در گفت‌وگویی رسانه‌ای روز یکشنبه اعلام نمود: کسانی که در شب چهارشنبه آخرسال اقدام هنجارشکنانه انجام دهند، تا آخر تعطیلات بازداشت و خودروشان هم توقیف خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.